Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Rabu, 30 Januari 2013

Rajagobal pasrah

30 Januari 2013



PEMAIN-PEMAIN skuad Harimau Muda meninggalkan pusat penginapan mereka di Kelana Jaya untuk berlepas ke Dubai petang semalam.


‘BAGAIKAN telur di hujung tanduk’. Mungkin pepatah itu tidak keterlaluan untuk menggambarkan situasi terkini skuad Harimau Malaya menjelang aksi pembukaan kempen kelayakan Piala Asia 2015.
Ini kerana, usaha untuk menyaksikan skuad kendalian Datuk K. Rajagobal layak secara automatik ke pusingan akhir Piala Asia itu dilihat sukar selepas menyaksikan beberapa tonggak utama terus dihantui kecederaan.
Ketiadaan pemain skuad utama, antaranya Mohd. Safee Sali, S. Kunanlan dan Mohd. Bunyamin Umar, jelas memberikan tamparan hebat kepada pengendali berusia 57 tahun itu dalam usaha memberikan keputusan lebih positif ketika menentang Qatar pada aksi pembukaan kelayakan Piala Asia, 6 Februari nanti.
Selepas Rajagobal ‘mengintip’ kekuatan lawan pada kejohanan Piala Teluk 2013 yang berlangsung di Bahrain baru-baru ini, beliau menyedari skuad negara bakal berdepan dengan tugas sukar.
Walaupun menyedari jurang besar di antara Harimau Malaya dengan Qatar, Rajagobal tetap tidak gentar malah menuntut barisan pemainnya untuk memberi tentangan sebaik mungkin.
“Tidak dapat dinafikan bahawa Qatar adalah antara pasukan terbaik Asia, malah mereka hampir berjaya mara ke pusingan akhir Piala Dunia 1998 Perancis.
“Kini, Qatar tampil dengan pasukan berbeza apabila mereka memiliki lapan pemain dari Brazil, Uruguay, Eropah, Ghana dan Senegal.
“Biarpun kita dihantui dengan krisis kecederaan, saya lebih suka berfikiran positif dan mahukan semua pemain beraksi dengan sebaik mungkin untuk memberi tentangan.
“Bukan selalu kita dapat beraksi menentang pasukan hebat seperti ini. Jadi, saya berharap mereka akan lebih bersemangat dan berkeyakinan dalam usaha meraih keputusan yang positif,” katanya kepada pemberita di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.
Sementara itu, Rajagobal mengakui beliau masih belum pasti siapa yang bakal diturunkan dalam skuad utama ketika berkunjung ke Qatar kelak.
Apa yang pasti, beliau mahu menguji kesemua 24 pemain Harimau Malaya dalam satu perlawanan pemanas badan menentang Iraq esok sebelum bertemu Qatar pada 6 Februari ini.
“Saya akan menilai semula prestasi semua pemain sebelum membuat keputusan menurunkan kesebelasan utama pada aksi menentang Qatar kelak.
“Apa yang bermain di fikiran saya kini ialah mahu melihat dahulu prestasi anak-anak buah saya ketika menentang Iraq sebelum bertemu Qatar,” katanya.
Harimau Malaya akan memulakan kempen Piala Asia 2015 menentang Qatar (6 Februari) sebelum bertemu Yemen dan Bahrain pada 22 Mac dan 15 Oktober depan.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0130&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_03.htm#ixzz2JSJbcp9Q 
Hakcipta terpelihara 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...