Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Ahad, 26 Jun 2011

Persaingan makin sengit

26 Jun 2011


GIGIH...Rajagobal kendalikan sesi latihan di Wisma FAM, minggu lalu.
GIGIH...Rajagobal kendalikan sesi latihan di Wisma FAM, minggu lalu.
AYAM TAMBATAN...kepulangan Safee perkuatkan jentera serangan skuad kebangsaan hadapi Taiwan.
AYAM TAMBATAN...kepulangan Safee perkuatkan jentera serangan skuad kebangsaan hadapi Taiwan.
SEPERTI diramal, persaingan merebut tempat dalam kesebelasan utama Harimau Malaya kini benar-benar sengit apabila terdapat ramai pemain sudah mempamerkan kemampuan mereka untuk menggalas tugas menyarung jersi negara di pentas antarabangsa.

Kesungguhan anak buah ketua jurulatih negara, Datuk K Rajagobal itu sudah terbukti apabila masih belum tewas dalam sebarang perlawanan persahabatan yang diharungi sejak awal tahun ini walaupun membariskan sejumlah pemain baru yang pertama kali diturunkan di peringkat antarabangsa.

Hakikat itu diakui kapten skuad negara, Mohd Safiq Rahim yang turut melihat situasi ini bakal melonjakkan Harimau Malaya untuk terus mempamerkan peningkatan di pentas yang lebih tinggi.

“Apa yang pasti setiap pemain akan memberikan yang terbaik untuk mendapatkan kepercayaan jurulatih.

“Kami akan bersaing secara sihat kerana posisi dan kedudukan setiap pemain dalam pasukan termasuk saya masih belum terjamin sepenuhnya,” kata pemain tengah Selangor berusia 24 tahun itu.

Rajagobal pastinya amat teliti untuk memilih pemain pada saingan kompetitif pertamanya selepas kemenangan di rantau Asia Tenggara, Piala AFF, penghujung tahun lalu dengan Taiwan menjadi lawan pada pusingan pertama kelayakan Piala Dunia 2014 di Stadium Nasional Bukit Jalil, Rabu ini.

Gawang negara hampir pasti menjadi milik kapten skuad Olimpik, Khairul Fahmi Che Mat namun barisan pertahanan mungkin memeningkan kepala pengendali berusia 55 tahun itu apabila terdapat sejumlah pemain yang mampu beraksi dengan baik di barisan pertahanan seperti Mohd Muslim Ahmad, Mohd Fadhli Shas, Mahali Jasuli, Mohd Asraruddin Putra Omar, Helmi Remeli, Mohd Aidil Zafuan Abd Radzak, Mohd Azmi Muslim, Mohd Farisham Ismail dan Mohd Rizal Fahmi Abdul Rosid.

Rajagobal boleh membuat pilihan untuk menyenaraikan muka baru ataupun terus bergantung harap kepada benteng pertahanan muda sebelum ini diketuai Mohd Muslim, Mohd Fadhli, Mahali dan Mohd Asraruddin.

Mohd Safiq pula hampir pasti mengemudi jentera tengah bersama Amar Rohidan namun Rajagobal juga mempunyai pilihan dengan kehadiran perancang tengah Kelantan, Mohd Shakir Saari yang mempamerkan kematangan ketika membantu Harimau Malaya menewaskan Myanmar minggu lalu selain kehadiran perancang skuad Olimpik, K Gurusamy.


Manakala percaturan bahagian sayap paling menarik dengan lima pemain mampu beraksi iaitu Mohd Amirulhadi Zainal, S Kunalan, Baddrol Bakhtiar, Mohd Ashaari Samsuddin dan S Chanturu sekiranya mampu pulih daripada kecederaan dalam masa terdekat.

Jentera serangan pula hampir pasti diketuai penyerang Pelita Jaya FC, Mohd Safee Sali tapi gandingannya belum diketahui berikutan kecederaan dialami Norshahrul Idlan Talaha namun penyerang Kelantan itu dilapor semakin cergas serta berkemungkinan besar dapat beraksi menentang Taiwan.

Rajagobal bagaimanapun masih memiliki Abdul Hadi Yahya untuk bergandingan bersama Safee selain Mohd Ashaari dan Baddrol yang turut mampu beraksi di jentera serangan namun yang pasti pemain yang mampu beraksi di beberapa posisi yang berlainan pasti mendapat peluang untuk kelayakan Piala Dunia 2014 ini, bergantung kepada percaturan ‘King Raja’.

Mohd Safiq berkata, kejayaan anak buah jurulatih Ong Kim Swee yang layak ke peringkat kumpulan kelayakan Sukan Olimpik 2012 membakar semangat seluruh pasukan untuk membuktikan mereka juga boleh mencipta kejayaan walaupun bersaing dalam dua pentas berbeza.

“Saya harap pemain Olimpik yang dipanggil menyertai skuad negara dapat mengekalkan semangat juang tinggi seperti dipamer semasa menyingkirkan Lubnan,” katanya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...