Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Jumaat, 24 Jun 2011

Aidil Akur Tidak Mudah Cabar Posisi Muslim, Fadhli

24 Jun 2011


Tamat sudah aksi kelayakan Olimpik, kini tumpuan terarah pula kepada persiapan skuad senior negara menjelang saingan getir Kelayakan Piala Dunia pusingan pertama menentang Taiwan 29 Jun depan.

Persepsi awal, aksi pusingan pertama, mungkin tidaklah sesukar mana apatah lagi Taiwan, pasukan di ranking ke-160 dunia dilihat bukanlah lawan yang mampu menghadirkan saingan hebat kepada Malaysia, yang masih lagi belum tewas sepanjang musim 2011 selepas menjuarai Piala AFF Suzuki hujung tahun lalu. 

Namun, bagi tonggak pertahanan negara, Aidil Zafuan Abdul Razak, tanggapan sedemikian adalah salah. Aidil berpendapat skuad negara, tidak boleh memandang enteng cabaran Taiwan, memandangkan kekuatan mahupun kelemahan pasukan lawan tidak begitu diketahui, dan status sebagai pasukan kerdil itulah sebenarnya kelebihan buat Taiwan.

“kita tak pernah jumpa Taiwan, tak tahu kekuatan, tapi saya yakin coach Datuk Raja sudah mengkaji strategi dan taktikal lawan, dan akan menentukan formasi serta gameplan yg sesuai, kita akan stick to arahan coach, yg penting kena kekalkan performance supaya dapat bawa bekalan selesa..”. – Aidil Zafuan Abd. Razak.

Aidil yang mengalami kecederaan ringan ketika perlawanan persahabatan menentang Myanmar di Kota Bharu 18 Jun lalu, berkata kecederaannya sudah hampir pulih (luka sudah kering) dan sudahpun mula menjalani latihan ringan sejak beberapa hari lalu, dan menjangkakan jahitan akan dibuka dalam tempoh terdekat.

Menariknya, ketika Malaysia tewas kepada Bahrain (agg 1-4) pada aksi pusingan pertama Kelayakan Piala Dunia 2010, Aidil adalah salah seorang pemain yang beraksi pada perlawanan di Shah Alam, yang berkesudahan 0-0, di mana dia dilayangkan kad merah kerana mengasari Mahmood Abdul Rahman.

Justeru, perlawanan menentang Taiwan pada Rabu dan 3 Julai depan, pastinya mempunyai makna besar dalam karier Aidil, dan mahu dimanfaatkan sebaiknya pemain Negeri Sembilan ini - menjadi sebahagian daripada tonggak yang memacu kemaraan ke pusingan seterusnya, menentang Singapura yang sudah sedia menanti.

Apapun, Aidil sedar dia bukan pilihan automatik untuk mengisi kesebelasan utama Rajagobal, apatah lagi sejak mengalami kecederaan ACL pada final Piala Malaysia menentang Kelantan tahun lalu, pemain berusia 24 tahun ini tidak beraksi di mana-mana kejohanan kompetitif peringkat antarabangsa – tersisih dari skuad Piala Asia, Piala AFF Suzuki, dan hanya kembali ke skuad kebangsaan sejak 2 bulan lalu.

Dengan gandingan bidan terjun Piala AFF, Muslim Ahmad dan Fadhli Shas beraksi cemerlang bersama skuad Olimpik, dan kehadiran tonggak Kelantan Farisham Ismail dan Rizal Fahmi Rosid, Aidil juga perlu bersaing dengan bek kental Perak, Hisyamudin Shaari untuk merebut kembali posisi pertahanan tengah.

“saya tersisih lama, AFF pun tak main, tapi takde masalah, peringkat awal memang persefahaman kami agak terjejas, tapi sekarang dah start pick up, kita training brsama, ada frenly game sume..so, sepatutnya takda masalah, cuma saya kena bekerja keraslah nak yakinkan coach, tengok semua tengah form, saya tahu bukan senang nak ada dalam first eleven..”. 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...