Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Rabu, 10 September 2014

Skuad B-23 negara tumbang di Qingdao

11 September 2014

Kuala Lumpur: Hasrat skuad bawah 23 tahun negara (B-23) untuk mendapat tonik terbaik sebelum beraksi di Sukan Asia Incheon Ahad ini tidak kesampaian apabila tumpas 0-2 pada aksi persahabatan menentang skuad B-23 China di Qingdao, semalam.
Anak buah Datuk Ong Kim Swee itu beraksi baik pada babak pertama apabila mengikat kedudukan 0-0, namun insiden layangan kad merah kepada penyerang Ahmad Hazwan Bakri pada awal separuh masa kedua memberi tekanan kepada mereka hingga dibolosi dua gol.

Ia kekalahan kedua dialami skuad muda negara selepas tumpas 0-1 kepada Yaman di Shah Alam, Sabtu lalu namun bagi Kim Swee, beliau tetap melihat daripada aspek positif dalam aksi pemanas badan terakhir sebelum berlepas ke Incheon esok.

“Memang kita harap dapat mengakhiri persiapan dengan kemenangan, tapi dua kekalahan ini memberi banyak pengajaran kepada pemain supaya mereka sedar apa yang perlu dilakukan pada kejohanan sebenar.
Foto
FADHLI (kanan) galas tugas sebagai kapten.

“Jika dibandingkan ketika menentang Yaman, pasukan ini beraksi lebih baik cuma kita dibolosi selepas kehilangan seorang pemain. Pemain sudah mula faham dengan konsep permainan yang saya mahukan tidak kira dari segi bertahan mahupun menyerang,” katanya ketika dihubungi Arena Metro semalam.

Pada perlawanan itu, Kim Swee menggandingkan Ahmad Hazwan Bakri bersama Ferris Danial Mat Nasir di bahagian serangan dan menurunkan pemain lebih usia Mohd Nor Farhan Muhammad di posisi sayap kanan.

Kombinasi Brendan Gan dan Muhammad Nazmi Faiz Mansor juga menjadi di bahagian tengah manakala ketiadaan kapten Mohd Aidil Zafuan Abd Radzak tidak dirasai pada babak pertama apabila pemain pertahanan Mohd Fadhli Shas, Mohammad Amer Saidin, Zubir Azmi dan Azrif Nasrulhaq Badrul Hisham berjaya mengekang asakan tuan rumah.

Bagaimanapun aksi skuad B-23 negara terjejas pada separuh masa kedua apabila penyerang Selangor, Ahmad Hazwan diarah keluar padang apabila memijak pemain China sebagai tindak balas selepas dia dikasari.

“Kami bermain dengan sangat baik pada babak pertama dengan bertahan serta melakukan beberapa percubaan bahaya hingga China hanya mampu melakukan satu percubaan. 

“Namun pasukan tuan rumah mengambil kesempatan selepas Ahmad Hazwan dikenakan kad merah dengan menjaringkan dua gol,” kata Kim Swee.

Skuad B-23 akan berlepas ke Incheon esok bagi mengharungi perlawanan pertama dengan tuan rumah Korea Selatan sebelum menentang Laos dan Arab Saudi bagi kempen Kumpulan A.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/09/11

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...