Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Jumaat, 8 Mac 2013

Apa nasib Presiden PBNJ?

08 March 2013



Tengku Ismail

KUALA LUMPUR - Bersalah atau tidak? Itulah persoalan yang sedang bermain dalam fikiran peminat dan pemerhati bola sepak mengenai kedudukan Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) Tengku Ismail Sultan Ibrahim apabila Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bersidang pada hari ini.

Sama ada Tengku Mahkota Johor itu bakal menjadi mangsa terbaharu Artikel 88 Statut FAM mengikut jejak langkah Timbalan Presiden FAM, Tan Sri Annuar Musa dan Presiden Persatuan Bola Sepak Perlis (PFA), Datuk Seri Shahidan Kassim, perkara itu belum dapat dipastikan.

Setelah pengerusinya, Datuk Taufik Abdul Razak pada persidangan kali terakhir 28 Februari lalu menyatakan belum bersedia memberikan keputusan walaupun telah meneliti secara mendalam dengan ahli jawatankuasa lain mengenai kes ini, beliau mahu mendapatkan rakaman video terlebih dahulu.
Perkara itu disahkan oleh Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad, yang berkata, kes Tunku Ismail akan menjadi agenda terpenting pada mesyuarat Jawatankuasa Tatatertib kali ke-35.

''Jawatankuasa Tatatertib FAM sudah mempunyai jawapan mengenai kes kenyataan Tunku Ismail dan keputusannya akan diberitahu pada pihak media selepas mesyuarat.

''Selain itu, isu pembakaran suar melibatkan penyokong Johor di Stadium Tan Sri Hassan Yunus, Larkin ketika berdepan Negeri Sembilan juga bakal dibincang bersama pergaduhan pemain Selangor dan ATM (Angkatan Tentera Malaysia)," katanya ketika dihubungi, semalam.

Apa jua keputusan yang akan diberikan, kesannya boleh dilihat dalam dua segi yang boleh memberi kesan kepada dunia bola sepak tanah air sama ada Tunku Ismail dikenakan dakwaan atau sebaliknya.
Pertama, jika Tunku Ismail didapati bersalah di bawah Artikel 88, kontroversi penguatkuasaan undang-undang artikel itu yang berterusan menyekat kebebasan bersuara di kalangan ahli gabungan FAM.

Namun, seandainya Tunku Ismail hanya dikenakan amaran atau bentuk hukuman yang lebih ringan di bawah kod tatatertib yang berbeza, isu lain pasti akan timbul iaitu sejauh mana ketelusan FAM memberi bentuk hukuman yang adil kepada semua pihak.

Menjatuhkan hukuman berdasarkan pelaksanaan Artikel 88 telah menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pemerhati kerana dikatakan boleh merencatkan perkembangan idea untuk memajukan bola sepak negara.

Jika tidak disiasat di bawah Artikel 88 yang mungkin membawa hukuman penggantungan maksimum selama dua tahun setengah seperti mana yang dialami Annuar Musa dan Shahidan, Tunku Ismail juga boleh didakwa di bawah Kod Tatatertib 4.5.8.

Menurut Artikel 88 peraturan 2010-2014 FAM, hanya Presiden dan Setiausaha Agung dibenarkan membuat kenyataan dan sekiranya ada di kalangan mereka yang di bawah naungan FAM ingin membuat kenyataan, mereka perlu meminta kebenaran kongres terlebih dulu.

Pada 20 Februari lalu, Tunku Ismail mempersoalkan mutu pengadilan bola sepak tanah air yang disifatkan tidak berkualiti selepas melalui tujuh perlawanan Liga Malaysia.

Menurutnya, masalah itu bukan sahaja melibatkan Johor Darul Takzim dan Johor tetapi turut melibatkan pasukan lain.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20130308/su_02/Apa-nasib-Presiden-PBNJ#ixzz2Mw7qSylA
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...