Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Isnin, 28 Januari 2013

Harimau Malaya tempang

29 Januari 2013

SKUAD negara kehilangan beberapa tonggak utama akibat kecederaan bagi menghadapi kempen kelayakan Piala Asia 2015.


HARIMAU Malaya tempang, namun perjuangan tetap diteruskan.
Adakah kepincangan ini membawa petanda buruk atau sebaliknya, ketika kempen kelayakan Piala Asia 2015 semakin hampir untuk membuka tirainya.
Prestasi buruk di pentas antarabangsa kebelakangan ini, masalah kecederaan yang dialami beberapa pemain utama serta momentum yang tidak konsisten dalam beberapa perlawanan yang diharungi, semuanya seolah-olah membawa petanda bahawa Harimau Malaya akan terus dihimpit derita.
Bukan untuk merendahkan kewibawaan skuad yang ada, tetapi suasana yang kurang enak menyelubungi skuad bimbingan Datuk K. Rajagobal itu, bagaikan memberi petunjuk awal terhadap hala tuju mereka dengan tugasan-tugasan di pentas antarabangsa selepas ini.
Bukan itu sahaja, prestasi hambar yang dipamerkan oleh beberapa pemain kebangsaan dalam saingan Liga Malaysia ketika ini, juga menghadirkan seribu satu macam kebimbangan.
Bagi mengharungi aksi pembuka tirai kempen kelayakan Piala Asia 2015 menentang Qatar di Doha pada 6 Februari ini, Harimau Malaya tampil dengan barisan yang serba baharu, yang masih terlalu cetek pengalaman beraksi pada kejohanan berprestasi tinggi seperti itu.
Namun, itu adalah pilihan terbaik ketika ramai pemain senior sedang mengalami kecederaan mahupun masalah penggantungan.
Atas kertas, misi untuk melepasi saingan pembuka tirai memang dilihat payah kerana barisan pemain yang disenaraikan, boleh dikatakan sebagai kurang berdaya saing di pentas antarabangsa.
Bukan untuk merendahkan kewibawaan mereka, tetapi inilah hakikat yang perlu diterima kerana sebahagian besar pemain yang ada dalam skuad negara ketika ini dilihat kurang berpengalaman bersaing di pentas antarabangsa.
Nama-nama besar seperti Mohd. Safee Sali, Norshahrul Idlan Talaha, Wan Zack Haikal Wan Noor, S. Kunanlan, Bunyamin Omar, K. Gurusamy, Amar Rohidan serta Safiq Rahim tercicir daripada senarai akibat kecederaan serta penggantungan.
Semalam, 24 pemain disenaraikan untuk mengharungi kempen kelayakan Piala Asia 2015 berdepan Qatar dan beberapa muka baharu diberi kepercayaan untuk menggalas cabaran.
Meskipun berada dalam keadaan yang serba tidak lengkap, pengurus pasukan negara, Datuk Seri Subahan Kamal belum mahu menyerah kalah.
Ketika mengesahkan masalah kecederaan yang dialami Norshahrul, Subahan tetapi yakin pemain yang dipilih itu mampu menjalankan tugas mereka dengan baik.
"Hanya 24 pemain sahaja yang akan berlepas esok (hari ini) bagi berdepan Iraq dalam satu aksi persahabatan (Khamis ini) sebelum menentang Qatar, minggu depan," katanya ketika ditemui di Wisma FAM, Kelana Jaya petang semalam.
"Saya anggap ini sebagai cabaran dan tidak adil menyalahkan jadual perlawanan liga yang ketat sehingga menjadi punca beberapa pemain utama negara mengalami kecederaan.
"Tambahan pula, FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) telah mengambil kira segala faktor ketika memperkenalkan jadual liga termasuk mengelak daripada beraksi pada Ramadan dan sebagainya.
"Saya harap pemain negara dapat memberikan yang terbaik kali ini dan jangan tewas sebelum berjuang," kata Subahan.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0129&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_01.htm#ixzz2JJiE71a6 
Hakcipta terpelihara 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...