Penyerang negara, Norshahrul Idlan Talaha, (depan) diasak pemain Thailand, Piyaphon Buntao dalam saingan separuh akhir kedua di Bangkok, malam tadi.Penyerang negara, Norshahrul Idlan Talaha, (depan) diasak pemain Thailand, Piyaphon Buntao dalam saingan separuh akhir kedua di Bangkok, malam tadi.
Jurulatih kebangsaan, Datuk K Rajagobal tidak kecewa selepas Malaysia gagal layak ke final Piala Suzuki AFF 2012, sekali gus mempertahankan kejuaraan dimenangi dua tahun lalu kerana anak buahnya sudah melakukan yang terbaik. 

"Selepas kalah 3-0 kepada Singapura pada aksi pertama peringkat kumpulan, kita berjaya bangkit semula sehingga ke separuh akhir ini. Jadi saya tak kecewa. 
“Lagipun kita terganggu menghadapi Thailand dengan lima pemain yang cedera. Tapi pemain sudah tunjukkan yang kita bukan mudah untuk ditewaskan," kata Rajagobal pada sidang media selepas perlawanan, malam tadi. 


Namun pengendali berusia 56 tahun itu tetap menyalahkan pengadil yang melayangkan kad merah kepada Fadhli Shas pada penghujung separuh masa pertama sebagai punca kekalahan 2-0 kepada Thailand, malam tadi. 

"Ya memang kita tahu apabila datang ke sini, Thailand akan beri tekanan untuk mendapatkan gol awal. Kita sudah main baik pada babak pertama terutama dengan permainan fizikal dan berintensiti tinggi. 

"Tapi semuanya berubah apabila kita dapat kad merah. Jika tidak, permainan boleh terus seimbang. Walaupun kurang seorang pemain, kita dapat beri tentangan hebat sebelum gol pertama berpunca kesalahan individu, Amar Rohidan dan gol kedua, pertahanan lambat menyambar bola muntah sepakan percuma. 

"Memang susah nak bangkit selepas ketinggalan dua gol dan perancangan saya untuk memasukkan Safee Sali lebih awal tidak dapat dilakukan kerana beraksi 10 pemain. Tapi pemain sudah berusaha sedaya upaya.," jelas Rajagobal.