Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Selasa, 13 November 2012

Corat-Coret Di Sekitar Malam Kemuncak ASK 2012

13 November 2012

Corat-Coret Di Sekitar Malam Kemuncak ASK 2012


KUALA LUMPUR, 12 NOV 2012: Pelbagai kenangan pahit manis telah dicatatkan sepanjang berlangsungnya malam kemuncak Anugerah Skrin 2012 yang telah berlangsung di Pusat Dagangan Duniat Putra (PWTC) pada malam Jumaat lalu.

Berkonsepkan Selami Dunia Fantasi Kami (Fairy Tale) dengan mengunakan pendekatan storytelling with an event, ASK 2012 telah pun menobatkan pemenang-pemenangnya menerusi 23 kategori yang telah dicalonkan di dalam acara anugerah ini.

Biarpun ada ramalan yang tersasar, namun rata-rata penonton begitu tidak mempertikaikan kemenangan yang dilakar setiap pemenang. Namun, rata-rata kritikan lebih banyak ditujukan kepada konsep dan perjalanan anugerah ini yang dianggap sebagai panjang, meleret dan terlalu membosankan. Untuk mengetahui selanjutnya, ikuti corat-coret di sekitar malam kemuncak ASK 2012 sebagaimana yang dicatatkan oleh portal Murai.

Corat-Coret ASK 2012: -

- Walaupun siaran langsung acara kemuncak ASK2012 diadakan di TV3, nama acara karpet merahnya telah diadakan di TV9.

- Konsep Selami Dunia Fantasi Kami (Fairy Tale) yang dimaksudkan adalah kisah dongeng Melayu yang digabungkan dengan kisah dongeng barat.

- Peranan Awal Ashaari dengan Neelofa selaku hos utama dengan watak putera dan puteri nampak tenggelam apabila dipenuhi dengan watak-watak lain biarpun mereka hanyalah sebagai penyampai trofi.

- Tidak ramai yang tahu bahawa watak nenek kebayan dibawakan oleh Datin Paduka, Umie Aida.

- Rata-rata penonton yang cair bila melihat betapa comelnya rocker Ella dan pelakon Nora Danish bila membawakan karektor masing-masing iaitu Ella sebagai CinderElla dan Nora Danish (Puteri Hang Li Po).

- Biarpun kemunculan Orang Minyak (Lan Pet Pet) dan Dayang Senandung (Ifa Raziah) mencuit hati ramai, namun ada juga dari kalangan orang Kedah yang mengakui kecil hati apabila watak-watak berkenaan diberikan kepada pelakon kelahiran negeri jelapang padi tersebut.

- Pun begitu, ramai yang beranggapan bahawa watak Rozita Che Wan sebagai Red Riding Hood memang sangat sesuai dengannya. Malah dia juga nampak hot dengan watak sebegitu.

- Gandingan Amy Aznan dan Didie Alias sebagai kakak-kakak tiri kepada CinderElla juga membuatkan ramai yang tidak kering gusi. Lawak mereka memang hebat dan bersahaja.

- Watak Erra Fazira sebagai Snow White juga sangat dinanti-nantikan bersama Captaion Hook (Rosyam Nor). Erra nampak begitu jelita.

- Gandingan aktor Ady Putra dan Rita Rudaini sebagai Putera Arjuna dan Puteri Anastasia yang terlarang cinta mereka di dalam kisah fairy tale ini nampaknya sangat direstui oleh fans mereka.

- Malah, aktor Ady Putra sentiasa mendapat sorakan daripada peminat yang sangat menggilai wajah, susuk tubuh serta lakonannya.

- Aktres Lisa Surihani tidak dapat hadir menerima anugerah Aktres Terbaik kerana sibuk menjayakan pementasan Teater Tun Siti Hasmah.

- Aktor Shaheizy Sam kelihatan terkejut apabila menerima anugerah Aktor Terbaik, lebih-lebih lagi bila menewaskan Faizal Hussein yang sememangnya cemerlang dalam Bunohan.

- Maya Karin yang memenangi Pelakon Wanita Terbaik Filem mengakui seronok dan gembira apabila buat pertama kalinya dia dapat naik ke atas pentas dan menerima anugerah kemenangan dengan tangannya sendiri. Sebelum ini, dia tidak pernah berpeluang berbuat demikian walaupun pernah menang anugerah sebelum ini kerana berada di luar negara.

- Selepas 24 tahun berlakon, aktres Sherie Merlis buat perta kali menerima anugerah pertamanya menerusi kategori Pembantu Wanita Terbaik Drama.

- Ramai yang terpaku tatkala Pierre Andre yang memenangi Anugerah Yasmin Ahmad memberikan ucapan yang penuh keinsafan dengan menyebut kalimah Lailahaillalah.

- Aktor Abu Bakar Omar meluahkan rasanya kepada pihak media tentang kepincangan yang berlaku dalam dunia seni serta nasib malang yang menimpa golongan anak seni sebaik saja namanya diumumkan sebagai Pelakon Lelaki Terbaik Drama.

- Penulis skrip Di Telapak Kaki Bonda, Lum Pung Hui yang memenangi anugerah Lakon Tv Terbaik berjaya mencuri perhatian ramai apabila tampil dengan ayu dan sopan menerusi kebaya pendek yang dipadakan dengan batik sarung.

- Namun sebagai saja Lum Pung Hui memberikan ucapan bagi pihak Khabir Bhatia apabila Di Telapak Kaki Bonda diangkat sebagai pemenang Drama Terbaik, ramai yang melopong kerana suaranya garau.

- Akibat status yang ditulisnya tentang kejutan orang-orang di atas pentas yang kelihatan melopong apabila Lum Pung Hui memberikan ucapan, pengarah Afdlin Shauki dihentam golongan nyah yang salah faham dan berpendapat dia memandang rendah golongan sebegini.

- Pengarah Bunohan, Dain Said mengakui bahawa dia memang mengharapkan Faizal Hussein untuk memenangi anugerah Aktor Terbaik ASK 2012.

- Aktor Syafie Naswip memberitahu bahawa kemenangannya sebagai Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik di dalam Songlap ditujukan buat arwah Yasmin Ahmad.

- Ada di kalangan penonton yang menyuarakan rasa tidak puas hati apabila ASK 2012 menggunakan lagu-lagu cinta daripada seberang seperti Cinta nyanyian Adibah Noor dengan Dayang Nurfaizah serta Dealova (Misha Omar).

- Biarpun dikritik memenerusi dandanan rambut dan mekapnya, namun ramai yang mengakui bahawa Misha Omar telah memberikan persembahan yang mantap menerusi lagu Dealova itu.

- Rami yang menanti kemunculan Fizz Fairuz dengan lagu Lelaki Seperti Aku. Not bad...
- Sepanjang majlis ini berlangsung, ramai penonton yang telah mengkritik anugerah ini sebagai acara yang terlalu meleret dan membosankan.

- Disebabkan terlalu membosankan, penonton juga telah mewujudkan hastag #ASKBOSAN.

- Menyedari kritikan yang tidak henti-henti diterima terhadap ASK 2012, Ketua Pegawai Operasi Rangkaian Televisyen Media Prima Berhad, Ahmad Izham Omar terpaksa memohon maaf kepada penonton rangkaian stesen televisten tersebut.

- Aktres Lana Nordin antara aktres yang diberi perhatian berkaitan dengan kenyataan yang tidak kisah diekplotasikan di dalam filem filem Pontianak Vs Orang Minyak arahan pengarah, Afdlin Shauki.

- Aktor Zalif Sidek kelihatan serba-salah bila wartawan mengajukan sejauh mana hubungannya dengan Rafidah Ibrahim. Lebih membuatkan dia tidak tentu arah apabila Fida juga berdiri di sebelahnya.

- Aktres Hanez Suraya dan Ana Dahlia juga turut diburu berikutan isu masing-masing. Ana Dahlia mengenai perceraiannya dengan Chef Riz, manakala Hanez Suraya mengenai laporan Harian Metro tentang statusnya di Instagram mengenai isteri Amy Search.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...