Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Khamis, 20 Oktober 2011

Bukan alasan untuk gagal

21 Oktober 2011



SEBAHAGIAN besar daripada pemain dalam skuad Olimpik negara ini akan menggalas tugas mempertahankan pingat emas pada Sukan SEA di Indonesia bulan depan.


BERADA dalam ‘kumpulan maut’ bukan alasan bagi skuad bola sepak negara untuk gagal mempamerkan prestasi cemerlang, sekali gus mempertahankan pingat emas yang dimena- ngi pada Sukan SEA lalu.
Timbalan Presiden Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bertitah, ini kerana skuad negara telah menjalani latihan rapi selama dua tahun, termasuk berlatih di Slovakia dan mengikuti beberapa siri perlawanan persahabatan sebagai persiapan menghadapi temasya tersebut.
“Saya mendapati undian sku- ad negara ke dalam Kumpulan A begitu sukar dan penuh mencabar.
“Bagaimanapun, kita perlu mempamerkan prestasi mantap, jangan pandang rendah pada pasukan lawan dan beraksi penuh konsentrasi,” titahnya selepas baginda mengadakan Lawatan Kerja di Kompleks Asnaf, Majlis Agama Islam Pahang (MU- IP) di Sungai Soi, Kuantan semalam.
Hasil undian acara bola sepak Sukan SEA 2011 kelmarin menyaksikan Malaysia diundi ke dalam Kumpulan A bersama tuan rumah Indonesia, Thailand, Singapura dan Kemboja.
Kumpulan B pula terdiri daripada Vietnam, Myanmar, Fili- pina, Timor Leste, Laos dan Brunei.
Titah baginda lagi, antara pasukan yang perlu dihormati oleh Malaysia sepanjang kejohanan itu ialah pasukan tuan rumah Indonesia, Thailand dan Filipina.
Bagi meraih kejayaan, ujar baginda, jurulatih juga turut memainkan peranan penting dalam mencongak strategi selain keupayaan para pemain.
“Segalanya kini terserah kepada pemain yang mana mereka perlu bersikap positif.
“Begitu juga jurulatih, mereka perlu pandai dalam menyusun strategi,” titahnya.
Mengulas mengenai pertukaran venue perlawanan bola sepak iaitu dari Jakarta ke Palem- bang, baginda mengakui ia memberi sedikit kelebihan kepada tuan rumah.
Namun baginda bertitah, sukan bola sepak masa kini tidak hanya dipengaruhi lokasi perlawanan tetapi mengambil kira pelbagai faktor untuk mencatat kemenangan.
“Saya tidak dinafikan ia memberi sedikit kelebihan kepada tuan rumah Indonesia. Jadi, kita perlu bermain dengan lebih ofensif dan fokus bagi memenangi setiap perlawanan,” titahnya.
Dalam pada itu, baginda menegaskan, skuad negara kini memberi sepenuh tumpuan kepada Sukan SEA dan Sukan Olimpik dalam tempoh terdekat.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...