Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Selasa, 28 Jun 2011

Usah guna laser

29 Jun 2011


“JANGAN buat kecoh! Kami akan mengambil tindakan terhadap mereka yang tak bertanggung jawab mahu mengganggu perlawanan dengan menggunakan laser,” tegas Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd Amin.
Beliau yang dihubungi Arena Metro berkata, pihak FAM tidak mahu perkara itu berulang pada perlawanan pusingan pertama kelayakan Piala Dunia 2014 membabitkan skuad kebangsaan menentang Taiwan di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam ini.

Menurutnya, ini bagi mengelakkan sebarang kemungkinan tindakan dikenakan Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) yang mungkin boleh mempengaruhi keputusan perlawanan itu.
“Laser memang tidak dibenarkan dibawa masuk ke stadium, jadi pihak polis akan memantau mana-mana individu yang melakukan perbuatan ini dalam perlawanan esok (hari ini). Selain itu penonton yang ada ternampak mereka menggunakan laser ini boleh memberitahu pihak berkuasa dengan segera.

“Masalah pancaran laser ini yang digunakan untuk mengganggu tumpuan pemain boleh memberi gambaran buruk terhadap Malaysia kerana ia sudah berlaku dua, tiga kali sebelum ini.

“Kalau perkara ini terjadi, kita takut AFC mungkin boleh mengenakan tindakan, bukan saja terhadap FAM, malah menilai semula keputusan perlawanan berkenaan, jadi saya berharap penyokong Malaysia supaya lebih berdisiplin,” katanya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan FAM.
FAM jelas tidak mahu berkompromi dengan masalah pancaran laser yang semakin menjadi-jadi bukan saja dalam kancah bola sepak tempatan malah turut membabitkan perlawanan antarabangsa pasukan negara.

Kes baru terjadi ketika aksi kedua kelayakan Olimpik 2012 London membabitkan Malaysia menentang Lubnan, Khamis lalu apabila perlawanan dihentikan seketika pada babak pertama oleh pengadil Jepun, Toma Maasaki apabila beliau mengesan pancaran laser dari tempat penonton ke arah penjaga gol, Mohamad Dakramanji.
Mujurlah perlawanan itu dapat diteruskan selepas arahan dikeluarkan kepada penonton supaya menghentikan pancaran laser.

Isu penggunaan laser ini mula mendapat perhatian ketika saingan Piala Suzuki AFF, Disember lalu apabila Persatuan Sepakbola Seluruh Indonesia (PSSI) mendakwa penyokong Malaysia menggunakan laser sewaktu mereka tewas 3-0 pada perlawanan akhir pertama.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...