Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Selasa, 28 Jun 2011

‘Kami tak sabar beraksi’

29 Jun 2011


LEDAKAN tiga gol pada perlawanan pertama di Stadium Nasional Bukit Jalil malam ini perlu direalisasikan Harimau Malaya sekiranya mahu mematahkan semangat melawan Taiwan pada perlawanan timbal balik di laman lawan, Ahad ini.
Harapan itu disuarakan kapten negara, Mohd Safiq Rahim yang menaruh keyakinan tinggi kepada rakan sepasukannya untuk melepasi pusingan pertama kelayakan Piala Dunia 2014 itu.

“Kalau boleh biarlah keputusan seperti menentang Indonesia (perlawanan pertama Malaysia menang 3-0). Namun sekiranya kurang daripada itu, ia tidak akan menjejaskan kami. Apa yang penting kami mencapai kemenangan di laman sendiri,” katanya ketika ditemui pada sidang media semalam.
Pandangan perancang tengah berusia 24 tahun itu adalah berdasarkan pengalaman dilalui Harimau Malaya pada aksi separuh akhir dan akhir Piala AFF penghujung tahun lalu apabila mereka menang dengan keputusan selesa pada kedua-dua perlawanan pertama di Stadium Nasional sebelum beraksi dengan lebih tenang dan bertahan untuk menyingkirkan lawan pada perlawanan timbal balik.

Ketika itu Malaysia menewaskan Vietnam dengan keputusan 2-0 di separuh akhir sebelum menewaskan Indonesia 3-0.

Tambahnya rekod tanpa kalah dalam aksi persahabatan sejak menjuarai kejohanan itu juga membakar semangat mereka untuk terus memberikan aksi terbaik selain kejayaan skuad Olimpik negara yang layak ke saingan peringkat kumpulan benua Asia baru-baru ini.
“Kami sebenarnya sudah bersedia dari segi mental dan fizikal untuk perlawanan malam esok (malam ini). Kami sebenarnya sudah tidak sabar untuk turun beraksi,” katanya.

Mengenai skuad lawan, Mohd Safiq berkata setiap pasukan mempunyai kelemahan dan kekuatan masing-masing jadi mereka akan cuba sedaya upaya untuk memberikan aksi terbaik bagi mengatasi Taiwan.

Kali terakhir kedua-dua pasukan bertemu adalah pada tahun 2000 dalam pusingan kelayakan Piala Asia dengan Malaysia mencatatkan kemenangan 3-2.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...