Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Ahad, 7 November 2010

Pertarungan hidup mati

08 November 2010


Menentang Kyrgysztan penentu hala tuju pasukan: Norhafiz 

WALAUPUN ia baru perlawanan pertama, pertemuan skuad bola sepak negara menentang Kyrgysztan dalam saingan Kumpulan A Sukan Asia Guangzhou 2010 petang ini, diibaratkan pertembungan ‘hidup dan mati’.



Sekiranya menang, ia akan membuka laluan skuad bimbingan K Rajagobal untuk melepasi pusingan pertama kerana empat pasukan terbaik yang menduduki tempat ketiga daripada enam kumpulan, layak mengiringi 12 pasukan yang muncul juara dan naib juara ke pusingan kedua.
Dan skuad yang dipimpin Norhafiz Zamani Misbah itu mengerti kekalahan pula akan menyempitkan peluang dan meletakkan mereka dalam situasi sama seperti sebelum ini – menjadi pasukan pertama kontinjen negara berkemas untuk pulang awal! 

“Kami mengerti perlawanan esok (hari ini) amat penting dalam menentukan hala tuju pasukan. Jadi, kami berjanji memberi persembahan terbaik untuk memenanginya,” kata Norhafiz ketika ditemui selepas sesi latihan, semalam. 

“Selepas itu, baru kita boleh merencana strategi terbaik untuk berdepan dua gergasi, Jepun (Rabu) dan tuan rumah China (Sabtu) untuk sekurang-kurangnya melakar kejutan dengan mengikat mereka,” katanya. 

Seperti biasa, Rajagobal tetap tenang berdepan ujian pertamanya di Sukan Asia walaupun sebelumnya kehilangan sebahagian besar pemain tonggak gara-gara kecederaan. 
“Kita tidak tahu sejauh mana kemampuan lawan (Kyrgysztan) tetapi kita turun dengan misi mencatat kemenangan,” katanya. “Jadi, ini adalah medan terbaik buat pemain yang diturunkan membuktikan kemampuan mereka menggantikan tonggak yang cedera,” katanya. 

Mengikut ranking FIFA, skuad negara menduduki tangga ke-149, manakala lawan ranking ke-173. Dan pencapaian terbaik skuad negara di Sukan Asia adalah meraih gangsa pada Tehran '74. 

Dalam pada itu, Kyrgyzstan terus menimbulkan misteri apabila kelibat mereka tidak kelihatan walaupun mengikut jadual sepatutnya menjalani latihan jam 11 pagi semalam di Stadium Huadu. 


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...