Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Ahad, 7 November 2010

Ada harapan benam Kyrgyzstan

08 November 2010




HARI ini perjuangan bermula buat K Rajagobal dan skuadnya sama ada untuk mengikut jejak pasukan negara terdahulu yang pulang awal atau melangkah setapak lagi memburu slot ke pusingan kedua bola sepak Sukan Asia Guangzhou.
Ia bukan mustahil berdasarkan format tempat ketiga setiap kumpulan berpeluang ke pusingan kedua jika melepasi perlawanan play-off.

Untuk itu kemenangan ke atas Kyrgyzstan pada saingan Kumpulan A di Stadium Huadu satu kemestian. Misi ini wajib menang.


Itulah yang ada dalam kepala Rajagobal. Sekalipun kehilangan 10 tonggak utama kerana kecederaan, barisan sedia ada mampu melaksanakan tugas.

Keyakinannya tinggi apa lagi kedegilan prinsipnya 'tiada yang mustahil' mampu menamatkan penantian pingat emas 20 tahun Sukan Sea tahun lalu di Laos.


“Saya percaya kepada keupayaan pemain saya dan sesekali tidak pedulikan ranking mana-mana pasukan.




“Jepun dan China memiliki ranking tertinggi dalam kelompok Asia, manakala Kyrgyzstan pula berada di bawah Malaysia.

“Tetapi itu bukan jaminan di atas padang. Pasukan hebat di dunia sekalipun boleh tumbang. Lihat saja Brazil, Argentina, malah England. Mereka gagal di Piala Dunia Afrika Selatan.




“Saya lebih percaya kepada apa berlaku di atas padang dan perlawanan pertama menentang bekas negara Soviet itu cukup penting.

“Saya percaya mereka juga mahukan kemenangan, jadi kita harus muncul lebih baik lagi,” katanya.

Rajagobal mengakui set pemain yang beliau ada sekarang ini mampu memikul tugas itu. Mereka adalah yang terbaik dalam pasukan.

“Sekalipun tidak melihat aksi Kyrgyzstan, saya percaya keyakinan yang ada berdasarkan kesan daripada kejayaan di Laos mampu menyuntik aksi bertenaga pemain negara kelak.

“Saya sudah arahkan pemain supaya jangan pandang tinggi mana-mana pasukan, baik Kyrgyzstan, Jepun ataupun tuan rumah China. Kita harus ada sedikit sikap ego untuk lunturkan kesombongan mereka,” katanya.

Menjawab soalan, Rajagobal percaya skuad negara berpeluang mencipta kemenangan kerana ini satu-satunya cara untuk memecah badi kegagalan lampau.

“Kita ada peluang ke atas Kyrgyzstan, kenapa tidak rebutnya. Ini saya tekankan kepada pemain,” katanya.

Di Doha empat tahun lalu, Malaysia ketika itu dibimbing Norizan Bakar tewas semua perlawanan kepada Oman 1-3, China 1-3 dan Iraq 0-4.

Malaysia di zaman kegemilangannya meraih pingat gangsa pada temasya Sukan Asia Teheran 1974.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...