Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Khamis, 4 November 2010

Kien Keat pembawa Jalur Gemilang di Sukan Asia 2010

04 November 2010

 AHMAD Shabery (kanan) menyerahkan Jalur Gemilang kepada ketua kontinjen negara ke Sukan Asia 2010, Datuk Zolkples Embong di Parlimen semalam.

SELAIN satu penghormatan, pemain badminton beregu negara, Koo Kien Keat turut merasa memikul tugas berat apabila diberi tanggungjawab membawa Jalur Gemilang pada majlis pembukaan rasmi Sukan Asia 2010 di Guangzhou, China bulan ini.

"Ia adalah satu beban yang besar dan saya akan cuba sedaya upaya untuk melakukan persembahan yang terbaik kerana sebagai pembawa Jalur Gemilang saya perlu tunjukkan contoh yang baik kepada kesemua 337 atlet dalam kontinjen negara," katanya selepas majlis penyerahan Jalur Gemilang kepada kontinjen negara ke Sukan Asia Guangzhou di bangunan Parlimen semalam.

Penyerahan dilakukan oleh Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek.

Kian Keat berkata, perasaannya kali ini adalah berbeza apabila diberi kepercayaan untuk mengetuai atlet negara semasa acara perarakan kontinjen walaupun beliau telah banyak kali mewakili negara di kejohanan antarabangsa sebelum ini.

"Menjadi pembawa Jalur Gemilang bukanlah bermakna bahawa saya adalah atlet terbaik negara, namun saya akan berusaha untuk memberi motivasi kepada rakan-rakan yang lain," katanya.
Beliau berkata, kejayaanya memperoleh tiga pingat emas pada Sukan Komanwel New Delhi, India bulan lepas telah memberi keyakinan kepadanya untuk beraksi dengan lebih baik di Guangzhou.

"Saya tidak menjanjikan pingat emas namun akan berusaha yang terbaik bagi mendapat pingat di Guangzhou nanti," katanya.

Pada majlis yang sama, Kien Keat turut menerima Bayaran Skim Hadiah Kemenangan Sukan sebanyak RM95,000 setelah memenangi tiga emas di New Delhi dalam acara beregu lelaki, beregu campuran dan berpasukan.

Mengenai isu lain, beliau berkata, beliau kurang bersetuju dengan penetapan baru Persatuan Badminton Malaysia (BAM) untuk membenarkan pemain menyertai kejohanan terpilih sahaja dan mesti membawa pulang gelaran juara di setiap kejohanan.

Kelmarin, Pengarah Prestasi Tinggi BAM, Datuk James Selvaraj membuat pengumuman tersebut agar pemain lebih fokus dan tidak tertekan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...