Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Khamis, 4 November 2010

Jangan sampai tersasar - Shabery

04 November 2010



Ahmad Shabery Cheek (kanan) menyerahkan Jalur Gemilang kepada ketua kontinjen negara ke Sukan Asia Guangzhou, Datuk Zolkples Embong di lobi Parlimen, Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN/SAIFUL BAHARI ASHARI


Ahmad Shabery Cheek (kanan) menyerahkan Jalur Gemilang kepada ketua kontinjen negara ke Sukan Asia Guangzhou, Datuk Zolkples Embong di lobi Parlimen, Kuala Lumpur, semalam.


Ahmad Shabery Cheek (kanan) menyerahkan Jalur Gemilang kepada ketua kontinjen negara ke Sukan Asia Guangzhou, Datuk Zolkples Embong di lobi Parlimen, Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN/SAIFUL BAHARI ASHARI



KUALA LUMPUR - Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berharap, kontinjen negara ke Sukan Asia tidak tersasar daripada matlamat mencari sembilan pingat emas yang ditetapkan di Guangzhou.

Menurut Ahmad Shabery, apa saja boleh berlaku pada hari sebenar pertandingan.

Katanya, kejutan memenangi emas daripada acara tidak diduga paling diharapkan tetapi tidak mustahil kejutan kehilangan emas daripada acara yang disasar juga mampu berlaku.

Justeru, beliau berharap sukan luar sasaran tetapi memiliki prospek seperti badminton, wusyu, pelayaran, karate, taekwondo serta sepak takraw dapat menghadirkan emas bagi menampung sasaran kontinjen negara seandainya tiga sukan utama - skuasy, berbasikal dan boling gagal menepati jumlah emas yang disasarkan.

Perkara yang sama berlaku pada Sukan Komanwel di New Delhi, bulan lalu apabila sukan seperti boling padang dan memanah gagal menghadirkan emas yang dijanjikan, namun ia digantikan oleh menembak, gimrama dan terjun.

Angkat berat turut menyumbangkan satu emas tambahan menerusi atlet muda Sabah, Aricco Jumitih.

"Berbasikal, skuasy dan boling menjadi sandaran utama untuk menyumbangkan emas Malaysia berdasarkan kredibiliti atlet dan prestasi mereka. Bagi sukan berbasikal, prestasi yang ditunjukkan pada Sukan Komanwel sangat cemerlang, namun standard yang bakal dihadapi di Sukan Asia lebih rendah, jadi kita mengharapkan beberapa emas daripada mereka.

"Begitu juga dengan skuasy. Pemain-pemain kita mempunyai standard yang tinggi di peringkat Asia, mungkin tiga emas boleh diharapkan daripada sukan ini terutama dengan pengenalan acara pasukan buat kali pertama. Bagi boling, pemain kita mempunyai rekod cemerlang dalam Sukan Asia, di temasya Doha empat tahun lalu kita meraih tiga emas.

"Memenangi tiga emas satu pencapaian yang diharapkan daripada boling, namun tidak mustahil lebih daripada itu mungkin boleh dibawa pulang,'' kata Ahmad Shabery selepas menyampaikan insentif kepada pemenang pingat emas Sukan Komanwel dan menyerahkan Jalur Gemilang kepada kontinjen Sukan Asia di Parlimen, semalam.

Malah, Ahmad Shabery turut berharap kejutan mungkin boleh berlaku di kolam renang menerusi acara terjun.

Pandelela Rinong, yang menghadiahkan kejutan memenangi emas 10 meter platform wanita di New Delhi, antara atlet yang menjadi sandaran.

Beliau juga menaruh harapan jaguh badminton No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei mampu memenangi pingat emas individu pertamanya di Sukan Asia, biarpun berdepan cabaran getir dari pemain China, Lin Dan dan Chen Jin, selain jaguh Indonesia seperti Taufik Hidayat serta Sony Dwi Kuncoro.

Malaysia akan menyertai 28 daripada 42 acara yang dipertandingkan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...