Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Selasa, 5 Mac 2013

'PBNJ kena tanggung'

05 March 2013


'PBNJ kena tanggung'Penonton di Stadium Larkin nyalakan ‘suar’ ketika merai kejayaan Johor DT menewaskan Negeri Sembilan 2-1.
Tengku Abdullah tegas FAM tidak akan kompromi insiden di Larkin

Temerloh: Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) harus bertanggungjawab ke atas tindakan penyokong yang menyalakan suar dan membakar mercun ketika perlawanan Liga Super antara Johor Darul Takzim (DT) dan Negeri Sembilan di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Sabtu lalu.

Kenyataan tegas itu dikeluarkan sendiri Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah yang turut menegaskan insiden seumpama itu tidak ada kompromi dan tidak akan dibiarkan berleluasa oleh badan induk itu. 
“Di mana-mana sekalipun kalau kejadian itu berlaku, FAM kena panggil,” kata Tengku Abdullah. “Kita tidak boleh benarkan objek dan barangan yang membahayakan penonton dibawa ke dalam stadium. PBNJ wajar bertanggungjawab di atas insiden berkenaan.” 


Dalam perlawanan tempoh hari itu, perlawanan terpaksa dihentikan kira-kira lima minit pada lewat babak permainan akibat kepulan asap memenuhi padang gara-gara penyokong Johor DT membakar mercun dan menyalakan suar sejurus tuan rumah menjaringkan gol penyamaan.

Fandi rayu penyokong

Sementara itu, pengendali Johor DT, Fandi Ahmad merayu kepada penyokong supaya tidak mengulangi insiden itu hingga boleh mengakibatkan pasukan beraksi di stadium kosong.

Menurutnya, banyak cara dan gaya boleh dilakukan untuk menyambut jaringan atau kemenangan, tetapi tidak perlu sampai membakar mercun atau menyalakan suar kerana FAM tidak membenarkan bahan larangan berkenaan dibawa masuk ke dalam stadium. 
“Saya bimbang jika insiden seperti itu berulang, skuad kesayangan kita mungkin dikenakan hukuman beraksi di stadium kosong,” kata Fandi. “Jadi, ini akan merugikan semua pihak apa lagi penyokong jadi faktor penting menyemarakkan semangat pemain.”


Peminat beri kerjasama 

Timbalan Setiausaha Kelab Penyokong Johor (Johor Fan Club), Azman Jalil berkata, pihaknya difahamkan pembakaran mercun dilakukan di luar stadium dan tidak menyangka peminat menyalakan suar yang menyebabkan kepulan asap meliputi kawasan padang akibat ditiup angin.

"Kita akan pastikan insiden itu tidak berulang namun saya berharap peminat yang datang memberi kerjasama bagi memastikan perlawanan membabitkan pasukan kesayangan kita, sama ada di laman sendiri atau di tempat lawan, tidak terganggu,” kata Azman.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...