Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Jumaat, 1 Februari 2013

Harimau perlu ambil manfaat menentang Iraq

01 Februari 2013


Kuala Lumpur: Jika mengambil pendekatan ‘ranking tidak penting’ oleh ketua jurulatih kebangsaan, Datuk K Rajagobal sebelum ini, perlawanan antarabangsa menentang Iraq di Dubai, malam ini mungkin tidak memberi banyak makna.
Apa saja keputusan perlawanan itu mungkin tidak akan mengubah kedudukan ranking Malaysia di tangga ke-158 sekiranya permintaan pengendali negara itu mendapat persetujuan rakan sejawatnya di Iraq, Hakeem Shaker untuk menukar status perlawanan A itu atas alasan mahu membuat pertukaran lebih ramai pemain gantian.

Tapi selepas dikritik hebat berikutan kegagalan mempertahankan kejuaraan Piala AFF hujung tahun lalu, aksi antarabangsa pertama tahun ini perlu digunakan sebaik-baiknya Rajagobal untuk memulihkan semula keyakinan bukan saja kepada pemain, malah peminat tempatan.
Malah, perlawanan menentang juara Piala Asia 2007 itu sebenarnya lebih penting buat Harimau Malaya ‘mengasah kuku’ terlebih dulu sebelum turun dalam misi sebenar menentang Qatar pada kempen kelayakan Kumpulan D Piala Asia 2015 di Doha, pada Rabu ini.

Dengan dibarisi beberapa pemain baru selepas kehilangan ramai tonggak termasuk penggempur utama, Mohd Safee Sali dan Norshahrul Idlan Talaha, aksi menentang Iraq menjadi medan untuk Rajagobal mencari kesebelasan terbaik bagi menghadapi Qatar.

“Iraq pasukan yang bagus, mereka sentiasa memberi saingan di peringkat Asia. Ini perlawanan terbaik untuk saya menilai pemain. Saya akan mendapat gambaran lebih jelas mengenai barisan pemain bagi perlawanan dengan Qatar selepas bertemu dengan Iraq,” katanya.
Sebelas pemain terpaksa diketepikan akibat kecederaan sehingga memaksa Rajagobal membawa hanya 24 pemain ke Dubai termasuk lima pemain yang bakal membuat penampilan pertama di peringkat antarabangsa jika diturunkan iaitu, Mohd Affize Faisal Mamat, Abdul Shukor Jusoh (pemain tengah), Nik Mohd Shahrul Azim Halim (pertahanan), Norazlan Razali (penjaga gol) dan Fauzi Roslan (penyerang).

Ketiadaan kapten Safiq Rahim yang digantung perlawanan dijangka bakal membuka ruang kepada tonggak pertahanan, Mohd Aidil Zafuan Abd Radzak mengetuai Harimau Malaya.
Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/01

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...