Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Isnin, 6 Jun 2011

Nasib van Basten Timpa Zaquan, Mungkin Terpaksa Bersara Awal?

03 Jun 2011



Agak bersimpati juga penulis dengan situasi penyerang popular tanah air seorang ni, belum pun sempat merasa hangatnya saingan Liga Super musim baru, Zaquan Adha Abdul Razak sekali lagi terpaksa berehat panjang gara-gara berulangnya kecederaan “Anterior Cruciate Ligamen” (ACL), 12 Mac lalu.

Hanya empat kali beraksi, Zaquan yang terlepas keseluruhan aksi Piala Malaysia dan Sukan Asia 2010, serta Piala AFF Suzuki tahun lalu gara-gara kecederaan sama yang dialami pada September, terpaksa menerima hakikat, betapa impiannya untuk terus menyumbang kudrat bersama skuad kebangsaan mungkin sudahpun terpadam.

Dihubungi penulis sebentar tadi menerusi SMS, Zaquan mengakui cukup kecewa dengan situasi ini. Penulis cuba mengacah dengan bertanya apakah Zaquan masih berani untuk meneruskan kerjaya sebagai seorang pemain bolasepak, apatah lagi ia kecederaan berulang buatnya.

Zaquan bagaimanapun menegaskan tidak akan sesekali menyerah atau berputus asa, walau apapun yang terjadi. Penulis kagum dengan semangat dan motivasi di dalam diri Zaquan, dan yakin ramai bersetuju Negeri Sembilan dan Malaysia kehilangan seorang penyerang yang cukup berkaliber.

Meskipun dijangka tersisih antara 5-6 bulan, tempoh itu mungkin jauh lebih lama, memandangkan ini yang ketiga dialami Zaquan, lebih-lebih lagi berdasarkan laporan Sukan Awani, oleh wartawannya Zulhelmi Zainal Azam, kekoyakan pada ligamen lutut Zaquan sudahpun di tahap kritikal, iaitu 80% terkoyak.

Ini bermakna mengambil kira waktu yang diperlukan untuk beliau pulih, kembali cergas dan ‘regain match fitness’, peminat bolasepak tanah air hampir pasti hanya dapat menyaksikan kelibat pemain ini, dalam saingan Liga Malaysia 2012.

Malah jika keadaan tidak lagi mengizinkan, Zaquan mungkin juga terpaksa menimbang kemungkinan bersara awal, seperti mana lagenda Belanda, Marco van Basten. 

Kecederaan memaksa MVB bersara pada usia 30 tahun
Van Basten bergelut dengan kecederaan buku lali, dan apabila mendapati ia seringkali berulang dan sukar dipulihkan, beliau bersara pada usia 30 tahun.

Bukan bermaksud menakutkan atau menjatuhkan moral Zaquan, tapi itulah hakikat. Lebih baik Zaquan kembali, apabila sudah benar-benar sembuh dan cergas sepenuhnya, berbanding segera turun, khuatir keadaan akan menjadi lebih buruk jika sekali lagi kena ACL.

Apapun, kepada Zaquan, moga tabah, dan sabar menghadapi dugaan ini, pastinya peminat bolasepak tanah air, merindui aksi anda. Juga diharapkan cepat sembuh.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...