Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Rabu, 29 Jun 2011

Harimau Malaya belum boleh tarik nafas lega

30 Jun 2011


Image © AFP 
Penyerang Malaysia, Abdul Hadi Yahya (kanan) dan pertahanan Taiwan Chang Yung-Hsien bersaing merebut bola ketika perlawanan pusingan pertama, Kelayakan Piala Dunia 2014 di Stadium Bukit Jalil, 29 Jun 2011.

BUKIT JALIL, (D5) - Malaysia mencatatkan kemenangan di Stadium Nasional Bukit Jalil namun menghadiahkan Taiwan gol di tempat lawan dalam pusingan pertama Kelayakan Piala Dunia Zon Asia 2014 yang berkesudahan 2-1. 

Gol-gol Malaysia dijaringkan Safiq Rahim pada minit ke-27 disusuli gol daripada Aidil Zafuan Abdul Razak (m54) sebelum Chen Po-Liang menjadikan kedudukan 2-1. 

Beraksi di hadapan 45, 000 penyokong, barisan anak-anak buah Datuk K. Rajagobal menuntut sedikit kesabaran para penyokong untuk mendapatkan rentak sebenar. 

Harimau Malaya juga kerap memberi sepakan percuma kepada para pemain di kawasan bahaya. Pintu gol Malaysia sempat cemas, mujur Sharbinee Allawee berada di kedudukan tepat untuk menangkap tampanan Li Cheng-Yi. 

Minit ke-16, Baddrol Bakhtiar memaksa penjaga gol Lin Po-Cheng merebahkan badan menampan cubaan berbahaya itu.

Menyedari tempo permainan anak-anak buahnya tidak seperti yang diharapkan, Datuk K. Rajagobal segera membuat pertukaran dengan mengeluarkan bek kanan, Helmi Remeli dan memasukkan Abdul Hadi Yahaya. 

Abdul Hadi nyata membawa tuah dan berpunca daripada gerakannya, Safiq Rahim berjaya melepaskan rembatan kencang dari luar kotak penalti untuk menggegar gawang lawan. 

Kemasukkan penyerang Terengganu itu menyebabkan Amirulhadi Zainal diarahkan mengisi posisi bek kanan.

Sebaik permainan bersambung, Rajagobal sekali lagi merombak barisan hadapannya dan kali ini mengeluar Safee Sali yang bergelut sepanjang 45 minit pertama dengan memasukkan Ahmad Fakri Saarani dan dia berusaha keras memberi tekanan kepada kubu lawan. 

Pada minit ke-54, Bukit Jalil sekali lagi bergema selepas tandukan Aidil Zafuan menerjah gawang Taiwan. Pertahanan Negeri Sembilan itu naik membantu dalam situasi sepakan sudut yang diambil Safiq untuk gol kedua Malaysia. 

Bagaimanapun, momentum rancak para pemain kelihatan mulai terjejas selepas gol berkenaan. Para pemain kelihatan mula leka dan gagal memanfaatkan peluang yang ada di depan gol. 

Pada minit ke-62 Baddrol Bakhtiar gagal membaca hantaran lintang Amirulhadi sungguhpun pintu gol sudah terbuka luas disusuli rembatan Abdul Hadi yang sempat dihalang pertahanan lawan pada kedudukan yang sama. 

Taiwan berjaya mengambil kesempatan diatas kelekaan tuan rumah berpunca dari sudut kanan Malaysia, Chen Po-Liang menerima umpanan lalu melepaskan rembatan kencang menewaskan pintu gol yang dikawal Sharbinee Allawee Ramli. 

Hakikatnya, Taiwan langsung tidak berpeluang melakukan serangan ke arah pintu gol Malaysia. 

Lewat permainan, S. Kunanlan berjaya memintas bola daripada pertahanan lawan dan melakukan larian pantas, dua pemain lawan cuba menghambatnya. 

Pemain sayap itu dengan tenang mengawal dan melakukan hantaran tinggi yang ditanduk tinggi rakan sendiri namun Baddrol berada di posisi yang mampu melakukan tindakan penyudah.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...