Aidil Zafuan & Zaquan Adha

Keluarga Aidil Zafuan

Keluarga Zaquan Adha

LIKE jika suka :)

Isnin, 1 November 2010

Aidil Tetap Fokus Walau Dihambat Krisis Rumahtangga!

1 November 2010

11 NOV 2010: Gomo Kelate Gomo, Hobin Jang Hobin...itulah dua pepatah yang berleluasa pada hari Sabtu lalu sempena perlawanan akhir Piala Malaysia edisi 2010. Murai Batu yang turut berada di Stadium Nasional, Bukit Jalil terpana sebentar apabila melihat lautan manusia membanjiri perkarangan stadium itu sejak pukul 2 petang lagi. Dianggarkan 90, 000 manusia hadir menyemarakkan suasana.

Murai Batu bukanlah sokong mana-mana pasukan, tapi hadir sebagai menunjukan semangat sukan negara dan kerana cintanya kepada sukan No. 1 dunia itu. Hadir sebagai peneman kepada rakan media, Murai Batu memang teruja sekali nak tahu siapa yang menang. Lagipun Murai Batu nak tengok kelibat seorang pemain handalan ni, macam mana mutu permainan dia malam ini di saat dia sendiri berhadapan dengan krisis peribadi.

Tepat pukul 8.45 malam, muncullah kelibat 22 orang lelaki (tidak termasuk pengadil dan penjaga garisan) di tengah padang yang menjadi tunggak harapan masing-masing. Satu pasukan berbaju kuning hitam manakala satu lagi putih merah. Mata Murai Batu tertumpu pada seorang lelaki yang memakai jersi No. 7 dari pasukan kuning hitam tu. Riak wajahnya serius dan tergambar kegusaran.

Rasanya hampir semua penyokong Negeri Sembilan dan sebahagian besar peminat industri hiburan tanahair kenal dengan nama Aidil Zafuan ni. Ketua pasukan Negeri Sembilan serta suami kepada aktres, Rita Rudaini ini sememangnya dikenali sebagai antara pemain pertahanan terbaik negara.

Namun kebelakangan ini bukan kisah kehandalannya di atas padang yang menjadi perbualan, sebaliknya kisah krisis rumah tangganya dengan isteri sehingga khabarnya Aidil telah memfailkan permohonan sulh dan hak penjagaan anak.

Jadi adakah krisis peribadi itu akan mengganggu fokus Aidil malam ini? Jangkaan Murai Batu meleset, 45 minit separuh masa pertama, Aidil menjadi tunjang pasukannya di barisan belakang untuk menyekat kemaraan Kelantan. Gaya permainannya bersemangat dan fokusnya tinggi, seolah-olah tiada perkara lain yang mengganggu fikirannya ketika itu.

Selepas Negeri Sembilan mendapat gol pertama, Aidil terus berjuang berhabis-habisan untuk mengekang asakan pemain Kelantan dari mendapat gol penyamaan. Kagum habislah Murai Batu dengan pemain berusia 23 tahun ini.

Tapi setakat itu sajalah perjuangan Aidil. Masuk babak awal separuh masa kedua, kecergasan Aidil terbantut akibat kecederaannya sehingga terpaksa diusung keluar. Dia kemudian digantikan dengan pemain lain, dan akibatnya Negeri Sembilan tewas malam itu. Kelantan dinobatkan sebagai juara, dan Negeri Sembilan pulang berduka.

Mungkin bola itu bulat, tapi sekiranya Aidil terus bermain 90 minit, Murai Batu rasa mungkin ada perubahan dari segi keputusan perlawanan. Setidak-tidaknya, kehadiran Aidil mampu memberi semangat kepada rakan sepasukannya yang lain.

Dikesempatan ini, Murai Batu ingin ucapkan sekali tahniah kepada kedua-dua pasukan kerana bermain dengan begitu bersemangat sekali. Tahniah dan tabik juga Murai Batu kepada Aidil, meskipun hadir pada malam itu dengan pelbagai masalah peribadi, fokusnya untuk menang tetap tinggi.

Kekalahan itu mungkin perit kerana ianya hadir di saat-saat begini tapi Murai Batu harap Aidil tabah menghadapinya dari segi mental sepertimana Aidil tabah menghadapi cabaran dari segi fizikal pada malam itu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...